تحقیق در مورد کودکان تیزهوش

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
تحقیق در مورد کودکان تیزهوش

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 19 صفحه

فهرست مطالب:
كودكان تيزهوش چه كساني هستند؟
برخي از خصايص كلي كودكان تيزهوش
نيازهاي خاص كودكان تيزهوش
کودکان بیش فعال و کودکان تیزهوش
کم توجهی ناشی از بیش فعالی و تیزهوشی
فعالی(ADHD) شده یا تیز هوش یا شاید هر دو اینهاست؟
شناخت و گزينش كودكان تيزهوش
خصوصيات شخصيتي تيزهوشان
ضرورت شناسايي استعدادهاي درخشان
تاريخچه مختصري از آموزش و پرورش كودكان استثنايي (تيزهوش)
جهش تحصيلي

بخشی از متن :
كودكان تيزهوش چه كساني هستند؟
تيزهوشي به صورت هوش عمومي بالا، استعداد بالا در حوزه تحصيلي خاص و تعامل ميان توانايي هاي بالا و خلاقيت بالا تعريف شده است. برخي ديگر، تيزهوشي را نهايت استعداد مي دانند. شايد مشكل در تعريف تيزهوشي، عدم توافق بر سر اين اثر كه اساساً هوش چيست؟"ثراندايك" هوش را قدرت ابراز عكس العمل هاي خوب از نقطه نظر حقيقت تعريف مي كند. از نظر "پياژه" هوش يك فرآيند فعال است كه متضمن سازگاري پيوسته فرد با محيط از طريق تعامل بين جذب و انطباق است كه نتيجه آن در ساخت شناختي فرد منعكس مي شود و ويژگي اصلي اين ساخت ذهني با افزايش سن تغيير مي كند. "اسپيرمن" هوش را متشكل از دو بخش مي داند؛ بخش اول معرف توانايي كلي است كه زير بناي تمام رفتارهاي هوشمندانه به حساب مي آيد. بخش دوم هم شامل يك توانايي اختصاصي است.كسلر هم معتقد است هوش يك توانايي كلي است كه فرد را قادر مي سازد به طور منطقي بينديشد، فعاليت هدفمند داشته باشد و با محيط خود به طور مؤثر به كنش متقابل بپردازد. با توجه به نقطه نظرهاي متفاوتي كه راجع به هوش بيان شده، تعاريف گوناگوني هم از كودكان تيزهوش وجود دارد. "استرنبرگ و واگنر" معتقدند كودكان تيزهوش كساني هستند كه اطلاعات را به سرعت پردازش كرده و از مهارت هاي بينشي استفاده مي كنند. جوزف ترولي اظهار مي دارد كه رفتار حاكي از تيزهوشي بازتاب تعامل بين سه نوع صفات شخصي است، توانايي هاي بالاتر از متوسط عمومي و اختصاصي، ميزان بالاي پاي بندي به وظايف و ميزان بالاي خلاقيت. به گفته ترولي كودكان تيزهوش و با استعداد كساني هستند كه داراي اين مجموعه صفات اند يا مي توانند اين صفات را پرورش دهند و آنها را در عرصه هاي عملكرد انساني به كار گيرند. تعريف ديگري كه در مورد كودكان تيزهوش ارائه شده از مارلند است كه توسط اداره آموزشي ايالات متحده پذيرفته شده است؛ به نظر مارلند كودكان تيزهوش و با استعداد كساني هستند كه طبق تشخيص افراد صاحب صلاحيت و اهل فن به دليل استعدادهاي برجسته خود قادر به عملكردهاي عالي هستند. اين كودكان به خدمات و برنامه آموزشي متفاوتي نياز دارند يا به خدمات آموزشي اي فراتر از آنچه كه در مدارس عادي عرضه مي شود نيازمندند تا بتوانند به مسئوليت و نقش خود نسبت به خود و جامعه واقف شوند. كودكان برخوردار از عملكرد بالا شامل كساني هستند كه در هر يك از زمينه هاي زير داراي موفقيتي مشهود يا توانايي بالقوه اي باشند:
1-توانايي ذهني عمومي2-استعداد تحصيلي خاص 3-تفكر سازنده يا خلاق4-توانايي رهبري 5-هنرهاي نمايشي و ديداري 6-توانايي رواني- حركتي
برخي از خصايص كلي كودكان تيزهوش
1-نسبت به يادگيري حريص اند، با سرعت و كارآيي مي آموزند و مفاهيم پيچيده و جزئيات را به سرعت جذب مي كنند.
2-از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند و به قدرت و توانايي هاي خود اعتماد دارند.
3-خوانندگان هميشگي كتاب هستند و از خواندن لذت مي برند و غالباً كتب و اطلاعاتي نظير دايره المعارف ها، فرهنگ ها، اطلس ها و زندگي نامه ها را بر مي گزينند.
4-گنجينه اي غني از لغات دارند و كلمات و اصطلاحات خاصي را كه مي دانند و به كار مي برند فراتر از سن شان است.
5-از تمركز حواس بالايي برخوردارند و به آساني رشته افكارشان از هم گسسته نمي شود.
6-داراي روحيه تعاون و همكاري بوده و از مسئوليت پذيري بالايي برخوردارند.
7-داراي انضباط فردي هستند و نسبت به ارزش هاي اخلاقي و معنوي پايبندند و قدرت خطر پذيري بالايي دارند.
8-قدرت استدلال و توانايي بالايي براي رويارويي با افكار گوناگون دارند و دستورات آمرانه را بدون بازنگري منتقدانه نمي پذيرند.
9-روابط بين امور ظاهراً نامربوط را درك مي كنند و آموخته هاي خود را با در نظر گرفتن وجوه شباهت و تفاوت آنها به شرايط جديد تعميم مي دهند.
10-كنجكاو و جستجوگرند. پرسش هاي كاوشگرانه بسياري را مطرح مي كنند و علاقه مند به فهميدن ماهيت انسان و جهان آفرينش هستند.
11-از حافظه خارق العاده اي برخوردارند و با سرعت و بدون تمرين زياد امور را به خاطر مي سپارند و جزئيات را به خاطر مي آورند.
12-دامنه علايق وسيعي دارند كه اغلب ماهيت فكري دارد. علايق و سرگرمي هاي آنان فراتر از سن شان است.
13- داراي استعداد زيباشناسي هستند و نسبت به زيبايي ها عكس العمل نشان مي دهند.
14- خلاقيت و قوه تصور بالايي دارند و از اين طريق، راه حلهاي زيادي براي مسائل پيدا نموده، ارتباط بين امور را درك كرده، حوادث و تجربيات را به روش هاي غيرمعمول تفسير مي كنند.
15- سخت كوش هستند و در رسيدن به اهدافشان تلاش و پافشاري مي كنند.
16- در هنرهايي چون درام، موسيقي و نقاشی توانايي خلاقيت و ابتكار دارند. بايد توجه داشت كه هيچ كودكي در تمام اين عوامل، برتر نيست و اينها، خصوصيات نمونه اي است كه مي توان براي شناخت كودكان تيزهوش به كار برد.
نيازهاي خاص كودكان تيزهوش
1-كودكان تيزهوش به آموزش هايي نيازمندند كه با سطح ذهني و استعداد آنان منطبق باشد. كودكان تيزهوش در جذب مفاهيم، بسيار سريع هستند و مفاهيم پيچيده را با كمترين توضيحي درك كرده و مي توانند نتايج و پيامدها را پيش بيني كنند. تأکید مدارس بر انجام تكاليف مكرر و تفصيل بيش از حد موضوعات باعث خستگي و بي علاقگي آنان به امر يادگيري مي شود.
2 -كودكان تيزهوش نيازمندند كه با كودكاني كه از لحاظ سني و توانايي با آنها مشابه اند، دوست شوند. بزرگترين مساله براي كودكان تيزهوش به خصوص در سال هاي اوليه دبستان ممكن است اين باشد كه آنها نسبت به سن شان بيش از حد مي دانند و همين امر سبب مي شود كه توسط همسالان خود تحت فشار قرار بگيرند كه هوش و كنجكاوي خود را بروز ندهند.
اگر چنين عملي را برنگزينند هدف استهزاي همكلاسي هاي خود واقع شده و خويش را مطرود گروه هاي اجتماعي كلاس شان مي يابند و اندك اندك منزوي و گوشه گير مي شوند.از سوي ديگر، در مورد كودكان تيزهوشي هم كه جهش كلاسي دارند بايد توجه داشت كه آنان با موقعيت هاي متفاوتي مواجه مي شوند، همكلاسي هاي اين كودكان از آنها بزرگترند و به تناسب سن شان در مرحله متفاوتي از رشد اجتماعي و عاطفي مي باشند.
از اين رو برقراري و ادامه روابط دوستانه و سازگاري با آنها براي كودكان تيزهوش اغلب دشوار و در برخي موارد غيرممكن است.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 8212 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: